- A nap híre
- Régebbi hírek
- Tanácsadás
- Kereső
- Hírlevél
- Lexikon
- GYIK
- Képgalériák
- Látogatók
- Elérhetőség
- Ajánlatkérés
- Díjtételek
Teszt: BMW R 1200 GS Adventure
Első ránézésre a BMW R 1200 GS Adventure egy nagy monstrum benyomását kelti. A széles kormány, a hatalmas tank, a magas plexi és az alumíniumdobozok mind ezt az érzést erősítik, ennek ellenére senkinek nem engedtem volna át ennek a gépnek a tesztelését.
Nem tudom miért, de egy percig sem gondoltam, hogy nehéz lenne vezetni. Persze ha rápillantunk a műszaki táblára, láthatjuk, hogy a látszat csal és az utcai motorokhoz képest nem különösebben nehéz. Teli tankkal, menetkészen 256 kg, bár itt a teli tanknak nagy jelentősége van, hiszen 33 liter benzin fér bele, ha ezt leszámítjuk kb. 225 kiló lehet, ami egy átlagos utcai motor súlyának felel meg. Ahhoz, hogy kiderítsük, miként is viselkedik az Adventure a különböző útviszonyok között, a Rétság felé indultunk, arrafelé megtalálhatunk mindenféle terepet a jó minőségű aszfalttól a köves folyómederig. Mielőtt azonban nyeregbe pattanunk, nézzük át részleteiben, mitől is új a 2006-os R 1200 GS Adventure.
Alapjában véve az Adventure egy felextrázott GS, amelynek 1170 cm3-es blokkját kapta, ez a legnagyobb, amelyet hasonló terepgépekbe szerelnek. Ez az erőforrás 2004-ben a GS-ben jelent meg először, de az Adventure csak az idén kapta meg. Ez a hajtómű az első olyan boxermotor, amelyben kiegyensúlyozó tengely található. Ennek köszönhetően minimális szinten marad a vibráció, minden – legfőképpen azonban magas – fordulaton kulturált működés jellemzi a motort anélkül, hogy csorbát szenvedne a jellegzetes boxeres járásmód. A különbség a sima GS és az Adventure között szériában a 33 literes tank, a hatékonyabb szél- és időjárás elleni védelmet adó szélvédő, az állítható magasságú ülés, a tankot és a blokkot védő masszív bukócső, valamint az állítható fék- és váltópedállal párosított vezetőlábtartók. A csomag közel 400 ezer forintba kerül, de ha jól végiggondoljuk, bőven megéri a ráfordítás. A mi gépünket ezeken kívül ellátták még néhány extrával, mint a két alumíniumdoboz, a két ködlámpa, hengerfejvédő burkolat vagy a műanyag kézvédő.
Természetesen a BMW-től már megszokott különlegességeket is megtaláljuk. Kapcsolható ABS nélkül már elképzelni sem tudnánk propelleres endurót, de a markolatfűtés sem számít különleges extrának. A műszerfal is a már jól megszokott információkat közli velünk, igen érthető módon. A különbség csak néhány értékben mutatkozik meg. Számomra igen szokatlan volt, amikor a teletankolt gép műszerfalán megláttam, hogy még 630 kilométert tehetek meg, mielőtt kifogyna a benzin. Ez az érték még egy autónál is dicséretes, nemhogy egy kétkerekűnél. Ez persze idővel változhat, miután gépünk felismeri a vezetési stílusunkat. Nekem a teszt folyamán 6 literes átlagfogyasztást mutatott, ami 550 km megtételét jelenttette a 33 liter üzemanyaggal.
Mindezen kívül még számos különleges műszaki megoldást találhatunk a motoron. Nekem például nagyon tetszik a tömlő nélküli drótküllős felni, amelyen az alumínium kerékagyból a küllők a felni peremébe futnak, így az a rész, ahol a gumi felfekszik, teljesen zárt marad, és nem kell belsőt használni. De hasonlóan érdekes, ahogy az alsó villahídon keresztül vezetik a fékolajat, így megszakítva a fém fékcsövet. Ezzel a módszerrel kiküszöbölhetik, hogy a hosszú fékcső bármibe is beleakadhasson. Ezek mellett természetesen számos, sokkal komolyabb műszaki megoldás is található, mint a több ponton csukló kardánhajtás, a Paralever és Telelever futómű legfrissebb változata vagy az ülés alatt található gomb, amellyel könnyedén tudjuk a rugóerőt állítani. Mindenesetre szinte hihetetlen, hogy a németek mennyire odafigyelnek minden apró részletre.
Tesztalanyunk extra tartozéka a két alumínium oldaldoboz a tartókerettel együtt. Érdemes megnézni hátulról a gépet, mennyire ügyeltek a tervezőkarra, hogy szimmetrikus legyen a két doboz, és ne kelljen a kipufogó miatt az egyiket kijjebb rakni, ezért egész egyszerűen a bal oldali koffer belső részéből kivágtak egy darabot, ahol elfér a hangtompító. Azt azért meg kell említeni, hogy bármilyen praktikus is pakolás szempontjából a két hatalmas alukoffer, a közlekedést igencsak megnehezíti. Általában hozzászoktunk, hogy motorunk legszélesebb pontja a kormány vagy a tükrök, amelyek előttünk helyezkednek el, és könnyen tudunk hozzájuk viszonyítani. Esetünkben azonban a legszélesebb pont mögöttünk van, így némi időre van szükség megszokni azt, mekkora távolság kell ahhoz, hogy ne húzzuk végig a kocsik oldalát. Erre még úgy-ahogy hamar ráéreztem, de otthon a motortárolóba már nem fértem be. Ez idáig még nem volt olyan gépem, amelyik az ajtón nem fért volna be, az Adventure-ről viszont minden alkalommal le kellett csatolnom a két dobozt. Szerencsémre valószínűleg a mérnökök is gondoltak erre, mert úgy oldották meg a kofferek rögzítését, hogy kb. öt másodperc alatt le lehet venni azokat, így ez sem okozott különösebb problémát.
Mint az elején már említettem, a 2-es úton és Vác környékén teszteltük a BMW R 1200 GS Adventure-t. A városon átvezető út valamivel tovább tartott, mint egy átlag utcai motorral, nehezebben tudtam közlekedni vele az autók között, de kárpótolt a kényelem és a könnyen kezelhető motor. Elég rugalmas ahhoz, hogy ne kelljen állandóan kapcsolgatni, 2-2500-as fordulaton bármely sebességi fokozatban könnyedén lehet vele közlekedni. Persze miután kiértünk a 2/a-ra, rácsavartam kicsit a gázt, és azonnal kiderült, miért is jó a magas plexi. 180-as tempónál olyan szélvédelem van rajta, hogy a sildes krosszsisakom meg sem mozdult a fejemen. Mentem már olyan cruiserrel, amelynek hasonlóan magas plexije volt, de a mögött szinte elviselhetetlen turbulencia rázta a fejemet. Ennek itt nyoma sem volt, olyan simán és stabilan haladt, hogy nem is nagyon hittem el, hogy 180-nal megyünk. A száguldozás után visszatértünk egy kényelmes 130-as tempóra, innen hatodikban visszaváltás nélkül könnyen elgyorsíthattam az előzéseknél.
Vác után valahol lementünk a főútról és rövid keresgélést követően rátaláltunk egy több mint 20 kilométeres gazdasági aszfaltos útra, amely fantasztikus helyeken vezetett minket egészen Királyrétig. Útközben egy gyönyörű kilátónál találtunk egy köves vízmosást, ahol kipróbálhattam az Adventure terepképességeit is. Érdekesség: ahhoz, hogy itt csinálhassunk néhány jó állóképet, hárman kellettünk, hogy megmozgassuk a 250 kilós gépet. Viszont lábon, kettesben minden gond nélkül közlekedtem a köveken. Az sem okozott különösebb gondot, hogy keresztülhajtsak a patakon, egyedül a nyálkás, vizes kövektől tartottam egy kicsit. A BMW-m azonban itt is remek partnernek bizonyult, lendületből simán abszolválta az akadályt.
Visszafelé még leteszteltem a fordulékonyságát a kettes út újonnan aszfaltozott szerpentinjein. A képeken látszik, ez sem esett különösebben nehezére, olyan könnyedén tudtam terelgetni, mint egy jó nakedet. Könnyedén lefektettem, és onnan végig követte azt az ívet, amit szántam neki. Annyira élveztem, hogy párszor megtettem ezt a szakaszt oda-vissza. Mondjuk, sokat számított, hogy új gumikkal hoztam el a motort, így nem kellett szenvednem, az endurókon megszokott, kockásra kopott abroncsoktól.
Végeredményben nagyon tetszett a BMW szuperendurója. Több mint 600 kilométert mentem vele, és végig élveztem vele a motorozást. (Hozzáteszem, közben mindössze csak egyszer tankoltam.) Ebben valószínűleg az is közrejátszik, hogy pontosan tudtam, milyen motoron ülök, és nem vártam tőle többet, mint amennyi egy nagy endurótól elvárható. Ha hosszabb túrára kellene mennem, szívesen választanám ehhez az R 1200 GS Adventure-t. Minden megvan benne, hogy élvezhessük az utazás minden pillanatát.
Technikai adatok:
Motortípus: négyütemű, lég-olajhűtéses, kéthengeres boxer
Hengerűrtartalom: 1170 cm³
Teljesítmény: 74 kW (100 LE) 7000 ford./percnél
Forgatónyomaték: 115 Nm 5500 ford./percnél
Furat x löket: 101 x 73 mm
Váltórendszer: 6 fokozatú
Váz: térhálós acél csőváz, blokk teherviselő elemként beépítveFutómű - első: Telelever, 210 mm rugóút
Futómű - hátsó: Paralever, teljesen állítható központi rugóstag, 220 mm rugóút
Fékek első / hátsó: 305 mm-es tárcsák / 265 mm-es tárcsa
Gumiabroncs mérete első - hátsó: 100/90-19 / 130/80-17
Tengelytáv: 1511 mm
Szabadmagasság: n.a.
Ülésmagasság: 890 / 910 mm
Száraztömeg: 256 kg
Üzemanyagtank kapacitása: 33 l
Ár: 3 898 000 Ft
Motomix Magazin Online
Dátum: 2007-02-15
« vissza
Időpont foglalás
Időpont foglalás ›
Regisztráció ›
Ha már regisztrált, az oldal tetején található link segítségével beléphet.