- A nap híre
- Régebbi hírek
- Tanácsadás
- Kereső
- Hírlevél
- Lexikon
- GYIK
- Képgalériák
- Látogatók
- Elérhetőség
- Ajánlatkérés
- Díjtételek
Az egészségügy és a társadalombiztosítás fejlesztése
Az "egészségügyi reform" fogalma többféle módon közelíthető meg. A jelenlegi gyorsütemű intézmény átalakítás során csupán az alábbi szempontokat veszik figyelembe:
a társadalombiztosítás bevételeinek növelése a biztosítottak jogainak csökkentésével és a kiadások átvállalásával.
Az intézményrendszer eddig nyilvánosságra került megváltoztatása lényegében csak néhány területet érintett és nem jelentette az egészségügyi ellátó rendszer teljességét és a társadalombiztosítás finanszírozásának áttekintését. Az igen gyors átalakítások nagyrészt csak a következő területeket érintette:
a fekvőbeteg ellátás szűkítését a kórházi ágyszámok csökkentésével, ill. az aktív ágyak átcsoportosítását a gondozási ágyak javára,
a társadalombiztosítás gyógyszerkiadásainak jelentős csökkentését a gyógyszertérítések nagymértékű visszaszorításával, a köz gyógyszerellátás megkurtításával, a gyógyszerfelírás olcsóbb gyógyszerekre történő csökkentésével,
a biztosítottak anyagi hozzájárulásának fokozatos kialakítását(vizitdíj, kórházi ápolási díj)
Nem került sor azonban a különféle megtakarításoknak az intézményrendszeren belüli átcsoportosítására és emiatt az a látszat keletkezik, hogy ezek az egészségügy finanszírozásából kikerülnek és így az egész "reform" célj a a társadalombiztosítás kiadásainak csökkentése. Ez ellentmond az egészségügyi intézményrendszer átalakítás ának alapelvéveI, ami a fekvőbeteg ellátás csökkentése mellett növeli az alapellátás és a járó beteg ellátás feladatait és az ehhez szükséges anyagi forrásokat zömében a fekvőbeteg ellátás és a gyógyszerkiadások megtakarításaiból növeli.
Az átalakítás céljai - a költségcsökkentés kivételével- sincsenek meghatározva, holott egy igazi hosszú távú "egészségügyi reform" nem képzelhető el ezek nélkül. A kiindulásnak a a biztosítottak jelenlegi egészségségi állapotából kellene kiindulni és - időben - meg kellene határozni, hogy a jelenlegi - morbiditási és mortalitási - mutatók a jövőben mi módon célszerű és lehetséges változtatni. A célok kitűzését kellene ezután a változások nagyságát és irányát meghatározni. Az eddigi - és az ismeret tervezett - intézkedések esetében nem látszik a népegészségügyi célok meghatározása és a jelenlegi - általában ~ negatív mutatók megváltoztatásának szándéka. Sőt az intézkedések hatásai - legalább rövid-, de még középtávon is - még ronthatják a lakosság egészségügyi állapotát és emiatt növelheti a halandósági mutatókat is. Ugyancsak figyelmen kívül látszik hagyni az intézkedések zöme a népesség összetételét. Nem célozza meg az igen alacsony születési arányszámok növelésére teendő intézkedéseket és ezzel is növeli a népesség öregedésének amúgy is elkerülhetetlen kétszeres szintre növekedését. Mindez erősen megváltoztatja a népesség korösszetételét és ez az egészségügyi intézményrendszer erős átalakítását, igényeinek jelentős növelését teszi szükségessé.
Mindez különösen egy olyan országban szükséges, ahol igen nagyok az egészségi mutatók társadalmi-területi különbségei és bármiféle általános javulás csak ezek csökkentésével érhető el. Ezért az intézkedéseknek nem szabadna várhatóan növelnie az elszakadó rétegek relatív és abszolút egészségi állapotát a különféle önfinanszírozások bevezetésével és a kórházi ágyak elérhetőségének csökkentésével.
Mindezek miatt szükséges lenne az intézkedések végrehajtásának ütemét kissé lassítani és a hátralévő időben háttérelemzéseket készíteni ezek megalapozására és a többi intézkedéssel való összhangjára. A javasolható vizsgálatok - példaszerűen - az alábbiakra térhetnének ki:
1. A morbiditási helyzet (alap ellátási, járóbeteg ellátási, kórházi megbetegedési mutatók) nem, kor és területi (régió, megye, kistérség, kórházi vonzáskörzet) és társadalmi rétegződés (aktivitás, társadalmi csoport, iskolai végzettség) szerinti adatai.
2. A mortalitás nem, kor szerinti standardizált mutatói területi és társadalmi-foglalkozási és iskolai végzettség szerinti részletezésben.
Teljes képet csak az egészségi állapot viszonylag nagy minta alapján történő folyamatos megfigyelésével lehet kialakítani, ami nemcsak a kezdő állapotot tükrözi az intézkedések megalapozott megtétele céljából, hanem az ismételt longitudinális vizsgálatok segítségével megalapozhatja a megtett intézkedések hatásainak nyomon követését és azok szükséges módosítását is.
Mindezekhez egy olyan intézményrendszert kell létrehozni az irányításon belül, vagy független szakértők bevonásával, amely belátható közép-, de hosszútávon is, biztosítani tudja a megfelelő tudományos alapokon nyugvó és a döntéshozókkal semleges elemző és kutatómunka elvégzését.
Budapest, 2007. január 17.
Dr. Klinger András
« vissza
Időpont foglalás
Időpont foglalás ›
Regisztráció ›
Ha már regisztrált, az oldal tetején található link segítségével beléphet.