- A nap híre
- Régebbi hírek
- Tanácsadás
- Kereső
- Hírlevél
- Lexikon
- GYIK
- Képgalériák
- Látogatók
- Elérhetőség
- Ajánlatkérés
- Díjtételek
Kasszaorvosi Szervezet: Csökkentsük az Adminisztratív Terheket az Alapellátásban!
A Kasszaorvosi Szervezet felmérte a háziorvosi és házi gyermekorvosi praxisok adminisztratív terhelését. 13 kategóriában mintegy 70 féle teherfajtára terjedt ki a vizsgálat.
2010. december 17.
Az eredmények értékelésekor csak a minden szempontból megbízható adatok kerültek felhasználásra.
Az összes adminisztratív terhelés átlagosan havi 122 óra praxisonként, ez két praxistagot feltételezve mindkettőjük munkaidejének harmadát teszi ki. Nemzetgazdasági szinten évente mintegy 10 Mrd forint bérköltséggel jár az adminisztratív teendők elvégzése, ami a háziorvosi tevékenységre kifizetett egészségbiztosítási költségek (70 Mrd forint) 14%-át teszi ki.
Az egyes praxisok adminisztratív terhelése háromszoros különbséget mutat; vannak olyan háziorvosok, akik a vizsgálatban megállapított átlagérték felét, míg mások másfélszeresét használják fel adminisztrációra. Ez a jó gyakorlatok terjesztésének fontosságát emeli ki, ami mélyebb vizsgálódást igényel, mivel a praxist jellemző alapadatok nem mutatnak összefüggést a bevallott adminisztratív terheléssel.
Az adminisztratív terhek mintegy kétharmada mindössze két tételből: a betegellátási események (pl. betegvizsgálat) regisztrációjából, valamint a gyógyszerrendelésből adódik. Ez a tény arra mutat rá, hogy az adminisztratív terhek csökkentését e nagy számban előforduló tételek (betegvizsgálathoz, gyógyszerfelíráshoz kapcsolódó adminisztráció) egyszerűsítésével lehet igen nagy hatással elvégezni.
Az egyéb terhek tekintetében a hatósági típusú (társadalombiztosítási, ÁNTSZ) adatforgalom, a jelentési, beszámolási előírások egyszerűsítése, másrészt pedig a háziorvosok társadalombiztosítás által nem vagy részben finanszírozott (térítéses) ellátásaival (elsősorban a nem kötelező védőoltásokkal) kapcsolatos egységes információkezelés megvalósítása tűnik potenciálisan nagy hatású változtatási iránynak.
Megállapításaik
1. Az elemzés alapján elmondható, hogy a vizsgált háziorvosi praxisok havi adminisztratív terhelése átlagosan 122 óra. Ez az általában két főfoglalkozású munkatárssal működő praxisokban mintegy kétharmad státus felhasználását jelenti az adminisztrációs típusú feladatokra, vagyis az orvos és az asszisztens munkájának harmadát az adminisztráció teszi ki.
2. Az egyes praxisok adminisztratív terhelése háromszoros különbséget mutat, vagyis vannak olyan háziorvosok, akik a vizsgálatban megállapított átlagérték felét, míg mások másfélszeresét használják fel adminisztrációra. Ez a jó gyakorlatok terjesztésének fontosságát emeli ki, ami mélyebb vizsgálódást igényel; a praxist jellemző alapadatok nem mutatnak összefüggést a bevallott adminisztratív terheléssel.
3. Az adminisztratív terhek mintegy kétharmada két tételből: a betegellátás regisztrációjából, valamint a gyógyszerrendelésből adódik. Ez a tény arra mutat, hogy az adminisztratív terhek csökkentését e nagy számban előforduló tételek (betegvizsgálathoz, gyógyszerfelíráshoz kapcsolódó adminisztráció) egyszerűsítésével lehet igen hatékonyan elvégezni, ugyanakkor itt a fajlagosan egyébként is viszonylag rövid idő alatt végzett tevékenységek időigényének további csökkentése szükséges, ami jelentős kihívás; vélhetően ma még kevéssé elterjedt informatikai megoldások alkalmazása lehet sikeres ebben a tekintetben.
4. Az egyéb terhek tekintetében két fő iránya lehet a csökkentésnek: egyrészt a hatósági típusú (társadalombiztosítási, ÁNTSZ) adatforgalom, jelentési előírások további egyszerűsítése, másrészt pedig a háziorvosok társadalombiztosítás által nem vagy részben finanszírozott (térítéses), kevéssé rendszerszerű ellátásaival kapcsolatos egységes, egyszerűsített információkezelés megvalósítása. Utóbbi elsősorban a nem kötelező védőoltások (azon belül is az influenza elleni oltás) körüli bizonytalanságok felszámolásával is támogatandó.
http://www.webdoki.hu/cikk.php?tfrom=hirlevel&cid=63251
A Kasszaorvosi Szervezet teljes dokumentuma („CSATA” – program Csökkentsük az Adminisztratív Terheket az Alapellátásban!) olvasható a csatolt állományban!
2010. december 17.
« vissza
Időpont foglalás
Időpont foglalás ›
Regisztráció ›
Ha már regisztrált, az oldal tetején található link segítségével beléphet.